فایل استیو2000

فایل استیو2000

فایل استیو
فایل استیو2000

فایل استیو2000

فایل استیو

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

فرمت فایل : docx

حجم : 38

صفحات : 25

گروه : مبانی و پیشینه نظری

توضیحات محصول :

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

خود متمایز سازی

معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان،متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی با نوجوان هستند.بنابراین،تنش و تضاد و رفتارهای پرخاشگرانهدر این خانواده ها رواج یافته وتوسط نوجوانان نیز آموخته می شود. همین مسئله منجر به بروز تعارض بیشتر در خانواده می گردد(مرادی،1384).

تفکیک اعضای خانواده مستقیما به توانایی آنها در روبرو شدن با یکدیگر ، تعامل بر قرار کردن بدون واکنش عاطفی و توانایی آنها در بودن فیزیکی با هم بدون اضطراب و تضاد مربوط می شود(پلگ ،2005). سیستمی که بوسیله روابط باز یعنی ارتباطات منطقی و تماس عاطفی اعضا با یکدیگر مشخصمی شود بر خلاف سیستمی است که با گسلش مشخص شده است. یکی از عواملی که می تواند بر زندگی افراد یک خانواده در عرضه‌های گوناگون تاثیر گذار باشد میزان خود متمایزسازی آنان است. بوئن معتقد است که روابط باز موجب تمایز یافتگی نمی شود بلکه موجب کاهش اضطرابمی شود. زمانی که اضطراب پیوسته در سطح پایین بماند اعضا خانواده می توانند در صدد افزایش تمایز یافتگی برآیند(تایتلمن[1] ،2003).

خودمتمایزسازی میزان توانایی فرد برای تمیز فرایند عملی از فرایند احساسی (عاطفی) است که وی تجربه می‌کند (بوئن، 1978).  هام ارتباطات خانوادگی را به عنوان محصول تمایزیافتگی اعضا خانواده می‌دید و این که ارتباطات خانوادگی بهبود نمی‌یابد مگر اینکه سطح تمایزیافتگی اعضا افزایش یابد. سطح تمایزیافتگی کودک بیشتر تحت تأثیر مادر است. (مهمترین فرد از لحاظ عاطفی به کودک) هر چقدر که فعالیت‌های مادر مشوق جدایی عاطفی کودک باشد، کودک به سطوح بالاتری از تمایزیافتگی خواهد رسید و هر چقدر باعث کاهش جدایی عاطفی شود، به عدم تفکیک کودک منجر خواهد شد (هام، 2005).

 


[1]-Titelman

...

اشکال تمایز یافتگی :

بوئن (1978) تمایز یافتگی را به دو شکل تعریف می‌کند که در آن فرد قادر است بین عملکرد هیجانی و عقلانی از یک سو و روابط صمیمانه و خودمختاری از سوی دیگر تعادل ایجاد کند. این مفهوم را می‌توان به عنوان یک فرایند یا ویژگی شخصیتی بیان کرد (جنکینز، بابلوتز، استوارتز، جانسون، 2005). می توان این فرایند را به وسیله آزمایش کردن توانایی یک شخص در جدا شدن از خانواده اصلی به شکل سالم و بدون طرد شدن یا گسلش عاطفی از طرف خانواده مشاهده کرد. این بدین معنی است که فردی که قادر به جدا شدن با سطح بالایی از تمایز یافتگی باشد ، می تواند از وابستگی عاطفی مخرب در روابط معنی دار و پایدار دوری کند( اصلانی ،1383).

بوئن (1978) بیان کرد که سیستم خانواده در زمانهای استرس یکی از سه نشانه های زیر را نشان خواهدداد : تعارض زناشویی ، ناکارآمدی در بین زن و شوهر ، فرافکنی به فرزند یا دیگران.بوئن توضیح می دهد ، با توجه به نوع خانواده ممکن است یکی از سه راه بالا نسبت به دیگر راه ها، آشفتگی موجود در خانواده را در خود جذب کند یا ترکیبی از این سه روش مورد استفاده قرار می گیرد.

بوئن خانواده های با سطح بالای تمایز یافتگی پایین تر را به عنوان خانواده کمتر بالغ از لحاظ هیجانی همراه با ظرفیت محدود برای نزدیکی و صمیمیت توصیف می کند. او پیشنهاد می کند که چنین زوجینی به منظور داشتن ثبات در ازدواج ، رشد و خود رهبری را فدا می کنند. از طرف دیگر زوجین با سطوح بالاتری از تمایز یافتگی از انعطاف پذیری نقشی ، تماس صمیمی و واکنش هیجانی بهتری برخوردارند به علاوه چنین افرادی می توانند با تفاوت در عقاید یا احساسات  تهدید زای دیگران بیشتر کنار بیایند و در موقعیت های تنش زا بهتر عمل کنند.

تمایز یافتگی بر 2 سطح اشاره می کند که فرد می بایست آنها را کسب کند :

1-  سطح پایه

2-  سطح عملکردی[1]

سطح پایه و عملکردی : بر سطح کلی تمایز یافتگی یا تفکیک خود دلالت دارد. اما سطح عملکردی ، سطح تمایز یافته ای را نشان می دهد که فرد در این جا و اکنون عمل می کند و ممکن است بر حسب شرایط متفاوت باشد. موقعیت یا روابط خاصی ممکن است موجب عملکرد فرد با سطوح پایین تری از تمایز یافتگی شود که در مقایسه با سطح پایه تمایز یافتگی وی متفاوت است. برای مثال شنیدن اخباری چون بازگشت افراد به نقش های قبلی در خانواده رایج است و یا اینکه افراد در هنگام تعطیلات ، خانوادهایشان را ملاقات می کنند ، پیش بینی درگیری ها امکان پذیر است. آنها در پاسخ به دوره ها و شرایط خاص ، نوسان های خلقی بروز می دهند(کنستانتین ، گیوشا[2] ،2003). سطح کارکردی به علت تاثیرات بیرونی از زمانی به زمانی دیگر تغییر پیدا می کند. اما سطح پایه پایدار است و به وسیله شرایط بیرونی تغییر نمی کند. همچنین تغییرات در سطح پایه می تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه تغییرات در سطح کارکردی در دوره زمانی طولانی اتفاق بیفتد و پایدار بماند(گریفین و آپوستال[3] ،1993). فرد سالم نیاز دارد تا از سیستم اصلی اش متمایز شود. سطح پایه تمایز یافتگی فرد ، در شرایط استرس زا مشاهده می شود ، اما سطح عملکردی فرد در شرایط معمولی بروز می کند(بارتلت[4] ،2007).


[1]-Basic and Functional

[2]-Constantin , M ,Gushe

[3]-Griffin , Apostal

[4]-Bartlett

...

قیمت محصول : 13200 تومان

دانلود

الگوریتم بهینه سازی چند هدفه ازدحام ذرات MOPSO

الگوریتم بهینه سازی چند هدفه ازدحام ذرات MOPSO

الگوریتم بهینه سازی چند هدفه ازدحام ذرات MOPSO

دانلود الگوریتم بهینه سازی چند هدفه ازدحام ذرات MOPSO

Particle swarm optimization
بهینه سازی چند هدفه
الگوریتم ازدحام ذرات
سورس کد متلب
متلب
matlab code
الگوریتم MOPSO
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل zip
حجم فایل 3 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9

الگوریتم بهینه سازی چند هدفه ازدحام ذرات MOPSO

مروری بر مبانی بهینه سازی چند هدفه

بررسی مفاهیم موجود در الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات Particle swarm optimization PSO

بررسی مفاهیم به کارگرفته شده در ساختار الگوریتم چند هدفه بهینه سازی ازدحام ذرات Multi-Objective Particle Swarm Optimization MOPSO

بررسی ساختار الگوریتم چند هدفه بهینه سازی ازدحام ذرات MOPSO

معرفی نحوه پیاده سازی MOPSOدر محیط matlab

حل یک مسأله کاربردی

دانلود الگوریتم بهینه سازی چند هدفه ازدحام ذرات MOPSO

اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

فرمت فایل : docx

حجم : 362

صفحات : 152

گروه : روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات محصول :

اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

در 152 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                        صفحه

 

چکیده  فارسی.. 1

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

1- 1- مقدمه.. 2

 

1- 2- بیان مسئله.. 4

 

1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.. 7

 

1- 4- اهداف پژوهش.. 8

 

1- 4- 1- هدف کلی.. 8

 

1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8

 

1- 5- فرضیات تحقیق.. 8

 

1- 6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.. 9

 

فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش

 

 2-1- مقدمه.. 11

 

2-2- مبانی نظری پژوهش.. 12

 

2-2-1- مقابله با استرس.. 12

 

2-2-1-1- تاریخچه مقابله.. 13

 

2-2-1-1- انواع روش های مقابله ای.. 14

 

2-2-1-3- راهبردهای مقابله با استرس وسلامت روان.. 17

 

2-2-1-4- چگونگی تاثیر شیوه های مقابله ای.. 22

 

2-2-1-5-  نظامهای رفتار مقابله ای.. 22

 

 

 

2-2-1-6- مدل های نظری در مورد منابع وفرایندهای مقابله   22

 

2-2-1-7- آموزش مصون سازی در مقابل استرس..

 

24

 

2-2-1-8- عوامل مربوط به رابطه درمانگر و مراجع در آموزش ایمن سازی در مقابل استرس.. 24

 

 

 

2-2-1-9- کاربردهای اختصاصی آموزش ایمنی سازی در مقابل بیماریهای روانی   25

 

2-2-1-9- فرایند مفهوم سازی مجدد..

 

26

 

2-2-1-10-  مرحله اکتساب و تمرین مهارت ها.. 27

 

 

 

2-2-1-11- مراحل مقابله با تنیدگی از دیدگاه لازاروس   27

 

2-2-1-12- مدل مفهومی و بنیادی مقابله در برابر استرس   28

 

2-2-1-13-  ارزیابی شناختی در مقابله با استرس ها..

 

31

 

2-2-1-14- تدابیر مقابله ای.. 32

 

2-2-2- دانش آموزان تیزهوش.. 32

 

2-2-2- 1- تعریف هوش.. 36

 

2-2-2- 2- عوامل موثر در تیزهوشی.. 38

 

2-2-2- 3- انواع هوش.. 41

 

2-2-3- استرس ادراک شده.. 41

 

2-2-3-1- نشانه ها و علایم استرس.. 43

 

2-2-3-2- علتهای استرس.. 43

 

2-2-3-3- عوامل استرس زای سنین مدرسه.. 44

 

2-2-3-4-  انواع استرس.. 45

 

2-2-3-5-  مولفه های استرس.. 45

 

2-2-3-6- نظریات مربوط به استرس.. 47

 

2-2-3-7- شیوه های مقابله با استرس.. 48

 

2-2-3-8- واکنش های استرس.. 49

 

2-2-3-9- استرس و پاسخ فیزیولوژیایی.. 49

 

 

 

2-2-3-10- نقش استرس درسلامت روانی و اجتماعی و شخصیتی دانش آموزان   50

 

2-2-3-11- پیشگیری از استرس..

 

50

 

2-2-3-12- آموزش تلقیح استرس.. 51

 

2-2-3-13- هدف از آموزش کنترل استرس.. 51

 

2-2-3-14- مراحل آموزش تلقیح استرس.. 52

 

2-2-3-15- استرس و دستگاه ایمنی.. 52

 

2-2-3-16- تعدیل کننده های استرس.. 53

 

2-2-3-17-  رابطه استرس ادراک شده با سلامت عمومی.. 53

 

2-2-3-18- تکنیکهای از بین بردن استرس.. 54

 

2-2-4- اضطراب امتحان.. 56

 

2-2-4-1- تعریف اضطراب امتحان.. 57

 

2-2-4-2-  تاریخچه اضطراب امتحان.. 58

 

2-2-4-3- مدلهای اضطراب امتحان.. 59

 

2-2-4-3- 1- مدل شناختی – توجهی.. 60

 

2-2-4-3- 2- مدل فرایند انتقالی.. 60

 

2-2-4-3- 3-  مدل نقص مهارت ها.. 60

 

2-2-4-3- 4- مدل پردازش اطلاعات.. 60

 

2-2-4-4- نظریه های روانکاوانه اضطراب.. 61

 

2-2-4-4-1- نظریه فروید در مورد اضطراب.. 61

 

2-2-4-4-2- نظریه نوفرویدی.. 63

 

2-2-4-4-3- نظریه های رفتاری اضطراب.. 63

 

2-2-4-4-4- نظریه های یادگیری شناختی ـ اجتماعی.. 64

 

2-2-4-4-5- نظریه های شناختی اضطراب.. 65

 

2-2-4-4-6- نظریه بیولوژیکی اضطراب.. 66

 

2-2-4-5-دیدگاه های اضطراب.. 68

 

2-2-4-5-1- دیدگاه روانکاوی در مورد اضطراب.. 68

 

2-2-4-5-2- دیدگاه ژنتیک در زمینه اضطراب.. 69

 

2-2-4-5-3- دیدگاه اجتماعی فرهنگی.. 69

 

2-2-4-5-4- دیدگاه شناختی در مورد علت اضطراب.. 70

 

 

 

2-2-4-5-5- دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجود در مورد اضطراب   70

 

2-2-4-5-6- دیدگاه اجتماعی در مورد علت اضطراب..

 

71

 

2-2-4-5-7- دیدگاه رفتارگرایی در مورد اضطراب.. 71

 

2-2-4-6-علت اضطراب از دیدگاه روان پویایی.. 71

 

2-2-4-6-1- انواع اضطراب امتحان.. 72

 

2-2-4-6-2- نشانه‌های اضطراب ناتوان‌کننده.. 72

 

2-2-4-6-3- ابعاد اضطراب امتحان.. 73

 

2-2-4-6-4- علل اضطراب امتحان.. 73

 

2-2-4-6-5- مقابله با اضطراب امتحان.. 74

 

2-2-4-6-6- مقابله با اضطراب.. 74

 

2-2-4-6-7- کنترل اضطراب در حین امتحان.. 75

 

2-2-4-6-8- اختلالات اضطرابی.. 75

 

2-2-4-6-9- انواع اضطراب.. 78

 

2-3- پیشینه پژوهش.. 79

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

 

3-1- مقدمه.. 89

 

3-2- روش پژوهش.. 89

 

3-3- جامعه آماری.. 89

 

3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 89

 

3-5- ابزارهای پژوهش.. 89

 

3-6- روش اجرا.. 91

 

3- 7- روش‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 91

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن

 

4-1- مقدمه.. 93

 

4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 93

 

4-3- یافته های توصیفی.. 95

 

4-4- یافته های استنباطی.. 96

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

5-1- مقدمه.. 103

 

5-2- بحث ونتیجه گیری.. 103

 

5- 3- محدودیتها.. 106

 

5- 4- پیشنهادات.. 107

 

5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 107

 

5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 107

 

منابع و مأخذ.. 109

 

منابع فارسی.. 109

 

منابع انگلیسی.. 114

 

پیوست.. 119

 

 

 

پیوست الف) پرسشنامه استرس ادراک شده (میمورا وگریفث)   120

 

پیوست ب) مقیاس اضطراب امتحان (اسپیل برگر)..

 

122

 

چکیده انگلیسی.. 136

 

 

 

فهرست جدول ها

 

 

 

عنوان                                                                                                صفحه

 

 

 

جدول (4-1) توزیع فراوانی آزمودنی های برحسب سن و رتبه تولد در گروه دانش آموزان آزمایش و کنترل.. 93

 

جدول (4-2) توزیع فراوانی آزمودنی های برحسب شغل والدین و وضعیت مالی در گروه دانش آموزان آزمایش و کنترل.. 94

 

جدول (4-3)  توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات والدین آزمودنی های گروههای آزمایش و کنترل.. 94

 

جدول (4- 4) میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش.. 95

 

 

 

جدول (4- 5) میانگین و انحراف معیار متغیر اضطراب امتحان و مولفه های آن   96

 

جدول(4-6) نتایج آزمون لوین جهت برابری کواریانس های خطا..

 

96

 

جدول (4-7) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چند راهه (Mancova) بر روی متغیرهای استرس ادراک شده و مولفه های آن.. 97

 

جدول (2-8) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چندراهه بر روی متغیر استرس ادراک شده و مولفه های آن.. 98

 

جدول (4-9) نتایج آزمون تعقیبی برای متغیر استرس ادراک شده و مولفه های آن (استرس منفی و مثبت) (مقایسه میانگین‌ها).. 98

 

جدول(4-10) نتایج آزمون لوین جهت برابری کواریانس های خطا.. 99

 

 

 

جدول (4-11) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چند متغیری  در دوگروه   99

 

جدول (4-12) نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) (متغیر اضطراب امتحان)  برای مقایسه گروه آزمایش و کنترل..

 

100

 

جدول (4-13) نتایج آزمون تعقیبی برای متغیر اضطراب امتحان  و مولفه های آن(مقایسه میانگین‌ها).. 101

 

چکیده

 

هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش می باشد.

این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که به صورت طرح (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل اجرا شد.

جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان تیز هوش مقطع دبیرستانی شهرگیلان تشکیل دادند؛

که به گزارش آموزش و پرورش شهر گیلان 200 نفر برآورد شده است. در این پژوهش 34 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند.

و در دو گروه آزمایش (17N=) و کنترل (17N=) به صورت تصادفی گمارده شدند.

برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های اضطراب امتحان (اسپیل ‌برگر) و استرس ادراک شده (میمورا و گریفث)استفاده شد.

برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش آماری واریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد.

نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش تاثیر معنی داری دارد.

به عبارتی دیگر می توان نتیجه گرفت که استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان در گروه آزمایش تعدیل یافت،

لذا از آموزش مقابله با استرس به عنوان یک روش موثر بر کاهش استرس و اضطراب استفاده نمود.

واژه های کلیدی: مقابله با استرس، استرس ادراک شده، اضطراب امتحان، تیزهوش

قیمت محصول : 95000 تومان

دانلود

مبانی نظری ابزارها و بیمه الکترونیک و تجارت الکترونیک

مبانی نظری ابزارها و بیمه الکترونیک و تجارت الکترونیک

مبانی نظری ابزارها و بیمه الکترونیک و تجارت الکترونیک

فرمت فایل : docx

حجم : 110

صفحات : 45

گروه : مبانی و پیشینه نظری

توضیحات محصول :

مبانی نظری ابزارهای الکترونیک، بیمه الکترونیک، تجارت الکترونیک

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

خلاصه ای از کار:

- ابزارهای الکترونیک در سازمان ها

دولت الکترونیک شیوه ای است برای دولت ها به منظور استفاده از فناوری جدید که تسهیلات لازم را برای دستیابی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی با کیفیت بالا فراهم می آورد و فرصت های بیشتری را برای مشارکت مردم در فرایندهای دموکراسی ایجاد می‌کند. دولت الکترونیکی دارای چهار اصل راهنماست: 1) تأمین خدمات بر مبنای افزایش حق انتخاب برای شهروندان، 2) در دسترس قرار گرفتن بیشتر دولت و خدمات آن، 3) تأمین شمول اجتماعی در زمینه‌های مختلف و 4) استفاده بهتر از اطلاعات (کیا، 1386).

دولت الکترونیکی را می‌توان چنین تعریف کرد : به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف دولت به منظور افزایش بهره‌وری و ارتقا سطح خدمات‌رسانی. مهم‌ترین نتیجه این امر ، افزایش رضایت مردم خواهد بود به شرطی که پیاده‌سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد . به عبارت دیگر ، دولت الکترونیکی با این که می‌تواند یک گام اساسی برای دولت‌ها باشد، چالش برانگیز نیز است.اگر دولت‌ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس ، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند، دولت الکترونیکی منجر به شکاف طبقاتی بیش‌تر در جامعه و در نهایت نار‌ضایتی مردم، و افزایش مشکلات خواهد شد  (تئو و همکاران[1]، 2007).

..........................

- استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک

تعبیر قدیمی بازار به معنای محل ارتباط چهره به چهره مشتری و فروشنده و مکانی برای تلاقی عرضه و تقاضا ما بین آنهاست. در دنیای امروز با مجموعه تحولات و پیشرفتهای صورت گرفته شده در آن برای خرید و فروش به حضور فیزیکی دو طرف در یک مکان واحد نیازی نیست. گسترش وسایل و امکانات حمل و نقل و اطلاع رسانی و ارتباطی همانند تلفن و سیستم های پستی زمینه ای را به وجود آورد که شرکتها بتوانند سفارشات مشتریان خود را در سراسر جهان دریافت و کالای مورد نظر را برای آنها ارسال کنند (گبرت و همکاران[2]، 2003).

........................

- پورتال اینترنتی

پورتال پایگاهی است بر روی وب که به تبادل اطلاعات با کاربران می پردازد. پورتال اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری و به کاربران خود ارائه می دهد تا آنها نیازهای خود حول محور فعالیت آن پورتال را بصورت مجتمع در یک پایگاه واحد بدست آورند. پورتال ها بر خلاف وب سایت ها به منابع و پایگاه های مختلف متصل هستند و دائما با آنها در حال تبادل اطلاعات بوده و در نهایت اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را بصورت دسته بندی شده ارائه می دهند. البته این بدین معنا نیست که خود هیچ گونه اطلاعاتی منتشر نمی کنند، بلکه پورتال ها خود نیز قابلیت انتشار اطلاعات سازمان یا شرکت خود را دارند و در صورت لزوم با سایر پورتال ها به اشتراک می گذارند. امروزه پورتال ها فقط جنبه اطلاع رسانی ندارند، بلکه به کاربران خود این امکان را می دهند که از خدمات الکترونیکی سازمان یا شرکت بهره مند شوند. این خدمات مواردی همچون تامین ناحیه کاربری است که به کاربران اجازه می دهد اطلاعات مورد نیاز خود را مدیریت نمایند.

بطور کلی تفاوت وب سایت با پورتال را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:    
.................

-  ابزارهای تجارت الکترونیک و توسعه بیمه

تاریخچه صنعت بیمه در کشور ایران به 80 سال پیش برمی گردد که دو شرکت بیمه روسی، ادارات خود را در ایران باز کردند و بعد از آن شرکت بیمه ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی فعال در این صنعت تاسیس شد. به گفته مسئولان بیمه مرکزی ایران، فعالیت ها برای الکترونیکی کردن صنعت بیمه کشور، از سال 82 به صورت جدی آغاز شد و از آنجایی که خودرو حجم عمده ای از بازار بیمه را شامل می شود، اولویت فعالیت روی بیمه خودرو قرار گرفت و این فناوری شکلی منعطف و متحول به صنعت بیمه بخشیده و به شرکت های بیمه ای که به تازگی وارد بازار شده اند، امکان داد تا از فرآیند پرهزینه و طولانی مدت راه اندازی شبکه های سنتی پرهیز کنند (عالیخانی و بهرامی، 1386).

..............

- بیمه الکترونیک

تحولات جهانی بیانگر آن است که تجارت الکترونیک مهمترین زمینه فعالیت کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت در سالهای اخیر است، کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه نیز به سرعت به سمت دستیابی و استفاده از تجارت الکترونیک گام برمی دارند اما همه کشورها به تناسب زیرساخت های خود و توانایی هایشان جهت دستیابی به این بحث، سرمایه گذاری های فراوانی انجام داده اند، یکی از زیرمجموعه های تجارت الکترونیکی را می توان بیمه الکترونیکی دانست (صرافی زاده و علیپور، 1390).

بیمه فعالیتی است که تکیه زیادی بر اطلاعات دارد. اساس قراردادهای بیمه بر اطلاعات مبادله شده بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر می‌باشد. تحول و پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری اطلاعات فرصت‌های زیادی برای صنعت بیمه در جهت گسترش آن و کاهش هزینه‌های مبادله آن داشته است. این صنعت یکی از صنایع دارای توان نهفته در بکارگیری گسترده فناوری‌ها و پدیده های نوین می باشد و در این راه گام بلندی برداشته است. از جمله خدمات الکترونیکی که امروزه در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد، بیمه الکترونیکی می‌باشد.

بیمه الکترونیکی نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های تجارت الکترونیک با سرعت زیادی در جهان رشد نموده است. شرکتهای بیمه ایرانی نیز در سالهای اخیر با تأسیس وب سایت های بیمه ای دراین عرصه پا نهاده اند. بیمه الکترونیکی را میتوان در واقع به عنوان تامین یک پوشش بیمه ای از طریق بیمه نامه ای دانست که بصورت آنلاین درخواست پیشنهاد مذاکره و قرارداد آن منعقد می شود (عبدالوهاب و باقری فرد، 1390).

....................

- بسترسازی برای بیمه الکترونیک

بیمه الکترونیکی دو مزیت اصلی دارد؛ نخست این که علاوه بر کاهش دادن هزینه های اداری و مدیریتی (داخلی)، از طریق مکانیزه شدن مراحل کار باعث می شود تا نوعی ارتباط شبکه ای بین واحدهای شرکت ها به وجود آمده و اطلاعات مدیریتی ارتقا پیدا کند. مزیت دوم آن نیز کاهش کارمزد پرداختی به واسطه ها است چرا که بیمه نامه به طور مستقیم به مشتریان فروخته می شود و برای خریداران هزینه کم تری خواهد داشت. ضمن این که صرفه جویی در هزینه ها، این امکان را به وجود می آورد که مبلغ صرفه جویی شده در بازار رقابتی صرف مشتریان شود و آن ها فرصت یابند تا بیمه نامه ها یا خدمات بیش تری را به دست آورند (پارسامنش، 1391).

...................

- موانع و چالش های پیش روی بیمه الکترونیک
راه اندازی و گسترش بیمه  الکترونیکی در کشور با موانع و چالش های عمده ای مانند نوپا بودن زمینه های قانونی لازم برای استفاده از تجارت الکترونیکی از قبول مقبولیت اسناد و امضاهای الکترونیکی در قوانین و مقررات جاری کشور، نوپا بودن سیستم انتقال الکترونیکی وجوه و کارت های اعتباری، محدودیت خطوط ارتباطی و سرعت پایین آن ها در انتقال داده های الکترونیکی، نبود شبکه اصلی تجارت الکترونیکی در کشور و سخت افزار و نرم افزار مربوط به آن، فراگیر نبودن فرهنگ استفاده زا تجارت الکترونیکی و مزایای آن، هزینه اولیه ایجاد مراکز تجارت الکترونیکی در شرکت ها، کمبود دانش استفاده از تجارت الکترونیکی در برخی از سازمان های مرتبط با بیمه و مدیران و دست اندرکاران آن، تامین امنیت لازم برای انجام مبادلات الکترونیکی و ترس از فاش شدن اسرار محرمانه مشتری به هنگام، معرفی و ارائه کار و مذاکره و معامله اینترنتی در وب سایت های بیمه ای روبه رو است. از سویی، وجود مشکلاتی همچون کلاهبرداری های اینترنتی در اکثر کشورهای جهان موانعی را نیز بر سر تجارت الکترونیک بیمه ای به وجود آورده است و معمولا عنوان می شود که بیمه فروختنی است، نه خریدنی. بنابراین، فروش الکترونیکی بیمه نامه فشار لازم را برای جذب مشتری ندارد و به کارگیری بیمه الکترونیک در رشته های پیچیده بیمه ای و دارای ارزش بالای معاملاتی مناسب نیست و ارائه فیزیکی و تحویل مدارک بیمه ای یکی از الزاماتی است که این صنعت را دچار وقفه می کند. یکی دیگر از مهم ترین الزامات هماهنگ شدن نظام پولی و بانکی کشور و از همه مهم تر برقراری شبکه بین بانکی و پول الکترونیکی است (بایلی[3]، 1998).

.....................

- آمادگی الکترونیکی برای توسعه استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک در بیمه

   گسترش روز‌افزون برخی از کاربردهای تجارت الکترونیکی اهمیت این موضوع را بیشتر کرده‌است که ورود به عرصه تجارت الکترونیکی برای تمام سازمان‌هایی که در تامین نیازهای مشتریان خود در اسرع وقت، اهمیت می‌دهند ضروری به نظر می رسد و سیاست گذاران را در این فکر فرو برده است که آیا کشور یا سازمان متبوع آن‌ها پذیرای ابزارهای جامعه اطلاعاتی می‌باشند. این آمادگی‌ها با معیارهای مختلفی از قبیل زیر ساخت‌ها، اقتصاد، آمادگی پذیرش در جامعه مورد نظر وآمادگی مجموعه دولت سنجیده می‌شود (گفن[4]، 2000).

...................

- اهمیت ارزیابی آمادگی الکترونیکی 

   با عنایت به این موضوع که شکاف دیجیتالی[5] بین کشورهای جهان درحال افزایش است، دولتمردان و بنگاه‌های اقتصادی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکی از اولویت‌های خود قرار داده‌اند. به منظور کارآیی هرچه بیش‌تر فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، یک کشور و به تبع آن بنگاه‌های اقتصادی بایستی از نظر زیرساخت مخابراتی، دسترسی به فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، چارچوب‌های حقوقی و قانونی در کاربری فناوری‌اطلاعات و ارتباطات آمادگی الکترونیکی داشته باشند. اگر کاهش شکاف دیجیتالی مدنظر است لازم است همه نیازمندی‌های فوق با یک استراتژی منسجم و دست‌یافتنی که می‌تواند نیازهای بومی کشور را در نظر گیرد، مناسبت داشته باشند (محکی، 1386).

......................

مولفه‌های آمادگی الکترونیکی

   چهار مولفه عمده در آمادگی الکترونیکی یک کشور نقش حیاتی دارند. این مولفه‌ها شامل شهروندان، بنگاه‌های اقتصادی، دولت‌ها و زیرساختار می‌شوند.

- دولت

- زیر ساخت‌ها

- شهروندان

- بنگاه‌های اقتصادی

...................

- پیش نیازهای پیاده سازی بیمه الکترونیک

- فرهنگ سازی

بسترسازی فرهنگی نقش مهمی در پیاده نمودن فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایفا می نماید و موجب می شود تا به کار گیری آن سریع تر، و با موفقیت انجام شود. موثرترین عامل در به کارگیری موفق فناوری اطلاعات، اعتقاد و اطمینان مدیران به آینده جهت استفاده از فناوری است. البته این مورد به تنهایی نمی تواند سبب دستیابی به مزیت رقابتی برای شرکت ها شود، برای کسب موفقیت باید این فعالیت ها با فرهنگ سازمان هماهنگ شده و توسط افراد کلیدی سازمان حمایت شوند (کریمی، 1383).

.........................

منابع

ابراهیمی، احمد. (1380). فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک و بیمه های الکترونیکی. فصل نامه تخصصی آسیا، ش 31،  ص 28.

ابراهیمی، حمید. 1379. مفاهیم علمی مدیریت بازاریابی. فصلنامه مدرس علوم انسانی ، دوره 3، شماره 12، صص 11-34.

الهی، ش.، خسروی، ب.، حسن زاده، ع و خسروی، ه. 1391. تأثیر آمادگی الکترونیکی بر موفقیت بیمه الکترونیکی با استفاده از روش معادلات ساختاری. پژوهشنامه بیمه، سال بیست و هفتم، شماره 2، صص 111-134.

......................

........................

 

 


[1]- Teo et al.

[2]- Gebert et al.

[3] - Bailey

[4] - Gefen

[5] -Digital Divide

قیمت محصول : 27000 تومان

دانلود