فرمت فایل : pdf
حجم : 784
صفحات : 202
گروه : معارف اسلامی |
مقدمه:
اکنون که از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با عراق سال ها می گذرد، باید ارزش ها و آرمان های اصیل و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) را در جامعه پیدا کنیم که این امر در زمانی انجام می پذیرد که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه پیریزی و نهادینه شود.
اصولاً یکی از مسائل مهم جامعه ای که مدعی حضور گفتگوی تمدن هاست پی بردن به اصالت تمدن ها و فرهنگ ها و انگیزة خالص و ناب شهدا است. در این عرصه تنها زمینه ای که از فرهنگ و شهادت داشتیم عنوانی بود که در طوب زندگی خود در لوح روح خود حک کرده ایم. زمینه ای که خانواده ها یا شهدا و ایثارگران دارای درک بالاتر و بهتری از آن هستند برای این موضوع ما به کتاب هایی که فلسفه ایثار و فرهنگ آن را عمیق تر بیان کرده بسیار توجه و اشاره کردیم.
مسئله دیگر که ما در این مقاله و یا تحقیق آن را مورد توجه قرار دادیم، ارزش هایی بود که در جوامع و ادیان مختلف برای نامیدن یک فرد به عنوان شهید ملاک قرار میگیرد. پس برای این امر ابتدا باید انگیزه های شهادت طلبی را در جوامع مختلف بررسی کردیم.
نتایج این پژوهش به ما کمک میکند تا هاله ای از تقدس و معنویت و روح، را فرا گیرد و در درک بهتر فرهنگ ایثار و شهادت ما را یاری دهد.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات
1- مقدمه
2- بیان مسئله
2-1 اهمیت و ضرورت مسئله
3-1 اهداف پژوهش
4-1 جامعه آماری
5-1 نمونه و روش نمونه گیری
6-1 روش تحقیق
7-1 مراحل اجرای تحقیق
8-1 مشکلات تحقیق
9-1 ارائه پیشنهادات
فصل دوم: ایثار در منابع اسلامی
2-تعریف ایثار
1-2 نمونه ای از آیات قرآن کریم درباره ایثار و شهادت
3-انواع ایثار
1-3 جهاد
2-3 شهادت
3-3 فنای عاشق در معشوق
4-3 دهش و بخشش
5-3 انفاق
6-3 جامعه پزشکی
4-ایثار پیامبر (ص) و اهل بیت(ع)
1-4 ایثار پیامبر در راه ترویج اسلام
1-1-4 ایثار در آئین محمدی (ص) و ائمه اطهار (ع)
2-1-4 ایثار انصار نسبت به مهاجران
2-4 ایثار حضرت علی
3-4 حماسه حسینی
5 شهادت
1-5 فلسفه وجودی فرهنگ ایثار و شهادت در مکتب اسلام
1-1-5 ایثار و شهادت در تاریخ اسلام
2-5 شهادت طلبی و انتفاضه
3-5 انگیزه های شهادت طلبی
4-5 شهادت در دین یهود
5-5 شهادت در مسیحیت
6-5 ایثار و شهادت طلبی در تاریخ پر بار انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی
1-6-5 شهید و شهادت از دیدگاه امام خمینی (ره)
2-6-5 شهادت در بسته تاریخ از دیدگاه امام خمینی (ره)
3-6-5 مفهوم و ارزش شهادت از دیدگاه امام خمینی (ره)
4-6-5 مقام و منزلت شهدا از دیدگاه امام خمینی (ره)
فصل سوم: تأثیر ایثار در تکامل فرد و اجتماع
6-تأثیر ایثار در تکامل فرد
1-6 ایثار و خدا محوری
2-6 نقش ایثار در رشد و تعالی انسان
3-6 ایثار و عزت نفس
4-6 ایثار و توجه به آخرت
5-6 ایثار و صبوری در برابر ناملایمات
7- تأثیر ایثار در تکامل اجتماع
8-ترویج فرهنگ ایثار در حوزه اجتماعی
1-8 سطح نخست (خانواده)
2-8 سطح دوم (محیط جغرافیایی)
3-8-سطح سوم (جامعه)
9-ترویج ایثار در حوزه فرهنگی
10-ترویج ایثار در حوزه سیاسی
11- ترویج ایثار در حوزه اقتصادی
فصل چهارم: بررسی دیدگاه دانش آموزان در خصوص مفهوم ایثار و تأثیر در تکامل فرد و اجتماع
12-جداول و نتایج
13-نتیجه گیری
14-فهرست منابع و مآخذ
15-ضمائم
1-15 نمونه پرسشنامه
2-15 نمونه مصاحبه
پیشنهادات
فهرست منابع
فرمت فایل : docx
حجم : 114
صفحات : 54
گروه : مبانی و پیشینه نظری |
مبانی نظری تحلیل حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
خلاصه ای از کار:
- تحلیل حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
ظهور قواعد بینالمللی حقوق بشر، رفته رفته منجر به تغییر در وضعیت حقوقی افراد در جامعه بینالمللی شد و با شکل گیری و تبلور قواعد عرفی و رویههای بینالمللی به تدریج افراد انسانی در حوزه حقوق بین الملل از حاشیه به متن راه یافتند. علاوه بر رویه هایی که کم و بیش شخصیت حقوقی افراد را در حوزه بین المللی به رسمیت می شناخت، با تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشر، شخصیت حقوقی افراد به عنوان یک حق بشری شناسایی گردید. حق مزبور که پس از اعلامیه جهانی و به تبع آن، به معاهدات و عرف های پذیرفته شده بین المللی وارد شد، شناسایی هر یک از افراد بشر را در مقابل قانون مورد پذیرش و تأکید قرار داد و از آن پس دولت ها مکلف شدند حق افراد را به شناسایی شخصیت حقوقی شان در حقوق بین الملل و همچنین در محدوده صلاحیت سرزمینی خویش مورد تصدیق قرار داده و شناسایی نمایند. به این ترتیب حق مزبور امروزه از جمله حقوق بنیادینی است که جایگاه ویژه ای را در حقوق بین الملل بشر به خود اختصاص داده است.
مبحث اول- بنیان فلسفی و نظری حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
طی روندِ توسعه حقوق بشر در عرصه بین المللی، مفهوم فرد و جایگاه وی نیز در بین نظریات فلاسفه و اندیشمندان حقوق بین الملل دچار تحول گشت؛ به گونه ای که مفهوم شخصیت حقوقی خصوصاً در عرصه بین المللی که بنابر عقاید فلاسفه حقوق تا پیش از این مختص دولت ها بوده، دچار تحول گشت و شخصیت حقوقی مجدداً با گرایشات فرد گرایانه مفهوم سازی شد. این مفهوم از سال ها پیش تا کنون به طور موثری توسط فلاسفه و اندیشمندانی چون: کانت، لاترپاخت[1]، چارلز تیلور[2] ، کانکادو ترینداد ارائه شده است.[3]
................
گفتار اول- امانوئل کانت
...................
گفتار دوم –لاترپاخت
................
گفتار سوم- ترینداد
................
مبحث دوم- شرح مفهوم و قلمرو اصطلاح حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
................
گفتار اول - شرح معانی واژه های حق هر فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
.................
بند اول- معنا و مفهوم حق
.................
الف- معنای لغوی حق
................
ب-مفهوم حق
................
ج- تفاوت حق بودن با حق داشتن
...............
بند دوم- «هر کس»
.................
بند سوم- «شناسایی»
.................
بند چهارم- « هر جا»
................
بند پنجم- «شخص»
................
بند ششم-« قانون»
..............
گفتار دوم- مفهوم و قلمرو حق هر فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
................
گفتار سوم- حق برخورداری از حقوق
بخشی از مفهوم «حق برخورداری از حقوق»[4] که یک حق اساسی اخلاقی است، تعریف می شود به عنوان ادعای هر شخص انسانی تا به عنوان یک شخصیت حقوقی توسط جامعه جهانی[5] به رسمیت شناخته شود و حمایت شود. در این مفهوم افراد به عنوان یک شخص مستحق احترام اخلاقی و حقوقی هستند، تا حقوقشان در یک جامعه بشری حفاظت شود.[6]
...............
فهرست منابع
1-منابع فارسی
الف - کتب
............................
.........................
[1]- Sir Hersch Lauterpacht (1897 -1960)
او که در سال های 1952 تا 1954 عضو کمیسیون حقوق بین الملل بود، از سال 1955 تا 1960 قاضی دیوان بین المللی دادگستری بود.
Elihu Lauterpacht, “Sir Hersch Lauterpacht: 1897-1960”, European Journal of International Law, vol. 8, Issue 2, 1977, p. 315.
[2] - چارلز تیلور(Charles Margrave Taylor ) فیلسوف کانادایی معاصر تاکید می کند جهان مدرن به طرز قابل ملاحظه ای با تمدن های پیشین تفاوت دارد. به طوری که، اگرچه در گذشته طبقه افراد آنها را شایسته احترام می کرد، امروزه مفهوم احترام به شخص انسان یک ارزش جهانی است. و عرصه بین المللی تشکیل شده است از جامعه ای از افراد که سزاوار احترام هستند، و برگزیده شده اند بالاتر از همه چیز به عنوان حاملان حقوق بشر.
Grear, Anna, op.cit , p. 172-173.
[3] - Antônio Augusto Cançado Trindade (born 1947)
او که یک حقوقدان برزیلی است. که از جمله قضات دیوان بین المللی دادگستری، و دیوان حقوق بشر کشورهای آمریکایی، است و در دانشگاه اوترخت هلند، حقوق بشر تدریس می نماید.
International Court of Justice, Available at: http://www.icj-cij.org/court/?p1=1&p2=2&p3=1&judge=167.
[4] - The right to have rights.
[5] - The claim of each human person to be recognized and to be protected as a legal personality by the world community.
[6] - Seyla Benhabib, “Another Universalism: On the Unity and Diversity of Human Rights”, Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, Vol. 81, No. 2, Yale University, Nov. 2007, p. 9.
فرمت فایل : docx
حجم : 145
صفحات : 41
گروه : مبانی و پیشینه نظری |
مبانی نظری جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بینالمللی جهانی و منطقهای
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
خلاصه ای از کار:
جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بینالمللی جهانی و منطقهای
توسعه فزاینده حقوق بین الملل معاصر در شیوه ها و سازکارهای متعدد حفاظت بینالمللی از حقوق بشر منعکس شده است، یکی از شیوه های عمده حمایت از حقوق بشر ، تصویب اسناد و معاهدات بینالمللی است که هر کدام به نوبه خود بر بخشی از تابعان بینالمللی الزام آور هستند، این اسناد نمیتوانند از ارزش های جدیدی که در طی رشد و تعمیم حقوق بینالملل توسط جامعه بینالمللی تأیید شده، گسسته باشند. یکی از این ارزش های اساسی که در حقوق بینالملل پذیرفته شده است، شناسایی شخصیت حقوقی فرد به عنوان………...
.................
مبحث اول- جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین المللی جهانی
................
گفتار اول- اعلامیه جهانی حقوق بشر
.................
بند اول- مباحث مقدماتی تدوین ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر
در تهیه پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر که توسط کمیته ای از اعضای کمیسیون حقوق بشر انجام شد، بحث های حقوقی خوبی انجام شده که بررسی مباحثات صورت گرفته در جلسات کمیته پیش نویس به لحاظ روشن شدن قصد تدوین کنندگان از وضع ماده 6 اعلامیه با عبارات حاضر و درک مفهوم و مضمون این جمله بندی، سودمند میباشد. چرا که بنابر ماده 32 کنوانسیون حقوق معاهدات وین[1] کارهای مقدماتی تصویب معاهده از جمله وسائل تکمیلی تفسیر آن معاهده خواهد بود.
................
بند دوم- شرح ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر
گروهی از مقررات اعلامیه جهانی حقوق بشر که در اولین ستون[2] اعلامیه مطرح شده اند، حاوی بهترین و شناخته شده ترین حقوق بشری میباشند، این حقوق عبارتند از: حق حیات، حق آزادی و امنیت شخصی؛ ممنوعیت بردگی و شکنجه؛ حق بر شناسایی حقوقی[3] ، حق برابری نزد قانون، و جبرانهای موثر برای نقض حقوق اساسی؛ حق آزادی از بازداشت و حبس خودسرانه؛ تضمین رسیدگیهای جزایی عادلانه، اصل برائت، و اصل عطف بماسبق نشدن در قوانین جزایی[4]...........
................
گفتار دوم- میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی
.................
بند اول- مباحث مقدماتی تدوین ماده16 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی
...............
بند دوم – شرح ماده 16 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی
.................
مبحث دوم-جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بینالمللی منطقهای
...............
گفتار اول- کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر
................
گفتار دوم- منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم
..................
بند اول- شرح ماده پنج منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم
...............
بند دوم- ماده سوم پروتکل منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم
................
بند دوم- ماده سوم پروتکل منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم
..................
فهرست منابع
1-منابع فارسی
الف - کتب
....................
...................
[1] - The Vienna Convention on the Law of Treaties 1969.(VCLT).
[2] -Column.
[3]- The Rights to Legal Recognition: Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law.
[4] - Mary Ann Glendon , “The Rule of Law in the Universal Declaration of Human Rights”, Journal of International Human Rights , Spring 2004, vol. 2, Issue 1, p. 5.
فرمت فایل : docx
حجم : 93
صفحات : 42
گروه : مبانی و پیشینه نظری |
مبانی نظری جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در میان برخی هنجارهای حقوق بینالملل
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
خلاصه ای از کار:
مبحث اول – جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان قواعد عرفی بین المللی
به دنبال تصویب منشور ملل متحد و اسناد حقوق بشری کلیدی، بسیاری از تعهدات حقوق بشری به بخشی از حقوق بین الملل عرفی[1] تبدیل شده اند، و ممنوعیت حداقل برخی از تجاوزات حقوق بشر بنیادین به عنوان یک اصل کلی حقوق بین الملل پدیدار گشته است.[2]
................
گفتار اول- معنا و مفهوم قاعده عرفی بین المللی
در بین منابع حقوق بین الملل قواعدی وجود دارند که از تکرار رویه های مستمر و مشابه در عملکرد تابعان حقوق بین الملل نشأت می گیرد، این قواعد که اعتقاد حقوقی بر الزام آور و ضروری بودن آن عملاً مورد پذیرش واقع شده، قواعد عرفی بین المللی نام دارند. عرف از منظر تاریخی اولین و مهمترین منبع حقوق بین الملل به شمار می رفت. تعریف کلاسیک عرف در قضایای فلات قاره دریای شمال[3] توسط دیوان بینالمللی دادگستری پذیرفته شده است. دیوان در این قضایا اشاره می نماید که دولتها باید اعتقاد حقوقی[4] داشته باشند که قاعده بوجود آمده ضرورت دارد و آن را به عنوان یک تعهد قانونی بدانند. لذا رویه و تکرار عملکرد مشابه دولت ها، برگردانِ الزام آور بودن وجود یک قاعده حقوقی مورد نیاز است.[5]
.................
گفتار دوم- قدرت الزام آور قاعده عرفی بین المللی
................
گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه قاعده عرفی بین المللی
..................
مبحث دوم – جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان تعهدات عام الشمول
برخی تعهدات بین المللی همچون معاهدات بین المللی برحسب اینکه معاهده ای دو یا چندجانبه باشند، هر یک از اعضای معاهده را در مقابل سایر اعضاء ، نسبت به تعهداتی که صراحتاً ذکر گردیده، متعهد و مسئول می سازند. لکن در این بین تعهداتی هم وجود دارند، با عنوان «تعهدات عام الشمول» که بنابر ماهیت خویش عضو جامعه بین المللی را در برابر کلیت اعضای این جامعه متعهد و مسئول مینمایند.
......................
گفتار اول- معنا و مفهوم تعهدات عام الشمول
..................
گفتار دوم- حقوق بشر و تعهدات عام الشمول
...................
گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه تعهدی عام الشمول
....................
مبحث سوم- جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان حقوق غیر قابل تعلیق
..................
گفتار اول- مفهوم و معنای حقوق قابل تعلیق و حقوق غیر قابل تعلیق
.................
بند اول- حقوق قابل تعلیق
.................
بند دوم- حقوق غیر قابل تعلیق
................
گفتار دوم - حقوق غیر قابل تعلیق در اسناد بین المللی
در این خصوص سه کنوانسیون مهم حقوق بشری موادی را به تعلیق تضمینات حقوق بشری اختصاص داده اند که در این میان حقوق غیر قابل تعلیق را نیز برشمرده اند. یکی از معاهدات قابل توجه در این خصوص میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می باشد، که در ماده 4 خود به این مسئله پرداخته است، دو معاهده دیگر کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادی های اساسی و کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر می باشند که به ترتیب در ماده 15 و ماده 27، قواعدی را در این راستا وضع نمودهاند.
...................
گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه حقی غیر قابل تعلیق
.................
مبحث چهارم - جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان حق های مطلق
برای اثبات این مدعا که حق بر شخصیت حقوقی فرد، علاوه بر مواردی که سابقاً بیان شد، حقی مطلق میباشد، لازم است نخست معنا و مصادیق حقوق مطلق تبیین و تشریح و سپس تمایز آن با مفهوم حقوق غیر قابل تعلیق تعیین گردد، تا در نهایت موقعیت حق افراد نسبت به شناسایی شخصیت حقوقی شان در میان حقوق مطلق نمایان گردد.
..................
گفتار اول- شرح معنا و مصادیق حق های مطلق
مفهوم حق های مطلق[6] ناظر بر عدم تقیید و نامحدود بودن آنها در مقایسه با دیگر ارزشهای اخلاقی و یا دیگر حق ها است.[7] در حقوق بین الملل بشر ملاحظه میشود که برخی از اسناد بینالمللی حقوق خاصی را به عنوان حقوق مطلق برگزیدند، و این حقوق بدون هرگونه شروط محدودیت و بدون امکان شرط تعلیق یا الغاء اِعمال می شوند. حقوقی که به عنوان حقوق مطلق معنا شده اند، حقوقی هستند که مستقل از هرگونه استثناء و محدودیتی بیان شده اند. و به آنها استانداردهای بنیادین بشری[8]گفته میشود.[9]
....................
گفتار دوم- تمایز ما بین حق های مطلق و حقوق غیر قابل تعلیق
....................
گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه حق مطلق
به طور کلی قواعد حقوق بشری قواعدی محدود هستند و حقوق بشر تعداد کمی از حقوق را به صورت مطلق به رسمیت می شناسد، در این میان حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی موضوعِ ماده 16 میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی حقی مطلق است که در همه موقعیت ها و در همه زمانها باید رعایت و تضمین گردد.[10] دلیل اصلی این ادعا نص صریح این ماده است که اشعار میدارد: «هرکس حق دارد به این که شخصیت حقوقی او در همه جا شناسایی شود.» بنابراین همان گونه که ملاحظه میشود استعمال واژه های «هرکس» و «هر جا» بدون ذکر هیچ قیدی در ماده حاضر، بیانگر اطلاق این مقرره می باشد............
...............
فهرست منابع
1-منابع فارسی
الف - کتب
..................
....................
....................
[1] - Customary international law.
[2] - Ian , Brownlie, Principles of Public International Law, 6th edn ,Oxford, Oxford University Press, 2003, p. 537.
[3]- North Sea Continental Shelf Cases (Federal Republic of Germany v. Denmark; Federal Republic of Germany v. Netherlands) , ICJ.,February 20, 1969, para. 77-78.
[4]- opinio juris sive necessitates.
[5] - De Schutter Olivier , International Human Rights Law: Cases, Materials, Commentary, Cambridge University Press, New York, 2010, p. 50.
[6] -Absolute right.
[7] - سید محمد قاری سید فاطمی، حقوق بشر در جهان معاصر، دفتر یکم: درآمدی بر مباحث نظری: مفاهیم، مبانی، قلمرو و منابع ، پیشین ، ص43.
[8] - Fundamental Standards of Humanity.
[9] - Council of Europe, The Status of International Treaties on Human Rights, Council of Europe Publishing, 2006, p.181.
[10] - Rita Joseph , op.cit, p. 66.
فرمت فایل : docx
حجم : 116
صفحات : 42
گروه : مبانی و پیشینه نظری |
مبانی نظری حقوق بشری ملازم و پیوسته با حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
خلاصه ای از کار:
مبحث اول- حق کرامت انسانی
حقوق بنیادین انسان ها که رعایت آنها در همه حال و در هر مکان و زمان ضروری است بر اصل بنیادین کرامت ذاتی، زوالناپذیر و مطلق موجود بشری استوار است. بدین معنا که آن دسته از حقوق بشری که در اسناد بینالمللی حقوق بشر منعکس شده و در شمار حقوق اساسی و انتقال ناپذیر قرار دارند، بر کرامت انسانی مبتنیاند و قوانین مبیّن حقوق بنیادین و زوالناپذیر انسان ها که در حقوق بشردوستانه درج شدهاند نیز بر............
.................
گفتار اول- شرح مفهوم حق کرامت انسانی
..................
گفتار دوم- جایگاه حق بر کرامت انسانی در اسناد و رویه های قضایی بین المللی
امروزه حق کرامت انسانی از چنان اهمیت و ارزشی در عرصه بین المللی برخوردار گشته که در اغلب اسناد بین المللی از آن یاد شده است. بر این اساس در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر، شناسایی کرامت ذاتی تمامی اعضای خانوادۀ بشری به عنوان بنیان آزادی، عدالت و صلح در جهان یاد شده است، همچنین ماده یک این اعلامیه مقرر می دارد که، « تمام افراد بشر از لحاظ کرامت و حقوق، آزاد و برابر زاده میشوند...»[1] در مقدمه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی[2] هم کرامت ذاتی بشر را به عنوان منشأ حقوق بشری[3] دانسته و....................
...................
گفتار سوم- پیوند مابین حق کرامت انسانی با حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
مقام انسان، کرامت انسانی و حیثیت و شرف انسان ها از موضوعاتی است که از دیرباز مورد توجه همه مکاتب و نحله های فکری و همچنین مجامع حقوقی داخلی و بینالمللی واقع شده است و در این راستا حق افراد به شخصیت حقوقی آنها که مستقیماً از کرامت انسانی آنان نشأت می گیرد، حق کرامت انسانی را در عرصه حقوقی واقعیت بخشیده و عملی می نماید.[4] به عبارتی کرامت ذاتی انسان که، در پرتو عقلانیت و اراده آزاد انسانی به تمامی انسان ها عرضه شده است، منشأ حق افراد به شخصیت حقوقی آنها است.
....................
مبحث دوم- حق برابری در مقابل قانون
....................
گفتار اول – شرح مفهوم حق بر برابری در مقابل قانون
.................
بند اول- معنا و مفهوم حق بر برابری حقوقی
اینکه همه افراد باید در مقابل قانون برابر باشند، بدین معنا است که شما همان حقوقی را دارید که هر فرد دیگری دارای آن است. این بدین مفهوم نیست که از همه جهات انسان ها با هم یکسان هستند، یا باید از همه جهات با هم یکسان باشند. زیرا انسان ها با توانایی های یکسان آفریده نشده اند. لذا برابری در مقابل قانون به معنی یکسانی کامل[5] نیست. در واقع برابری در مقابل قانون به این معنی است که حقوق قانونی شما به گونه ای برابر مورد احترام واقع شود و عادلانه به اجرا گذاشته شود[6].
..................
بند دوم- معیار و ضابطه پذیرش رفتار متمایز
در خصوص اینکه برابری حقوقی مستلزم رفتاری یکسان و مشابه است، و رفتارهای حقوقی متفاوت ناقض برابری انسان ها هستند یا خیر؟ اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه قواعد حقوقی بین المللی آنچه که اغلبِ معاهدات به آن تصریح نموده اند، برابری کامل افراد نزد قانون است. حال باید دید آیا اصولاً لحاظ کردن تفاوت های انسان ها در قوانین، به حق انسان ها نسبت به برابری در مقابل قانون خدشه وارد میکند و با آن در تغایر است؟ یا آنچه از تفاوت ها در قواعد و قوانین حقوقی، خصوصاً احکام فقهی اسلامی مشاهده می شود، برابری انسان ها را نقض مینماید؟
.......................
گفتار دوم- جایگاه حق بر برابری در مقابل قانون در اسناد بینالمللی
................
بند اول- اسناد عام بین المللی
.................
بند دوم- اسناد خاص بین المللی
..................
گفتار سوم- پیوند مابین حق بر شخصیت حقوقی و حق بر برابری حقوقی
...................
مبحث سوم – حق بر دادخواهی
.....................
گفتار اول- مفهوم حق بر دادخواهی
..................
گفتار دوم- جایگاه حق بر دادخواهی افراد در اسناد و رویه های قضایی بین المللی
....................
گفتار سوم- پیوند مابین حق بر دادخواهی با حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
...................
فهرست منابع
1-منابع فارسی
الف - کتب
............................
[1] -Article 1: “All human beings are born free and equal in dignity and rights…”.
[2] - International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR).
[3] -Recognizing that these rights derive from the inherent dignity of the human person
[4] - Willem-Jan van der Wolf, S. de Haardt, op.cit , p. 21.
[5] - Total sameness .
[6] - David Bishop , The Wheel of Ideals, Lulu.com , 2006 , p. 125.